Köpvillkor

För att handla via webbshoppen och genomföra en beställning ska du ha fyllt 18 år.

Priser och betalning

Priserna som anges är inklusive moms. Vi förbehåller oss rätten till ändringar av priser och varusortiment.

Betalning via Klarna

Som betalningsleverantör samarbetar vi med Klarna för att du som kund skall få ett enkelt och tryggt betalsätt. Klarna Bank AB, organisationsnummer SE556737-0431

I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning, Swish och direktbetalning. Denna betalningslösning kallas Klarna Checkout.
Genom köpet godkänner du dels våra köpvillkor, dels Klarnas villkor.

Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank, betalning med kort eller delbetalning. För det fall du väljer delbetalning gäller Klarnas villkor för delbetalning. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod.

För mer information om Klarnas betalsätt eller din betalning besök klarna.se.

Betalningar på faktura hanteras antingen av vår partner Klarna eller av Billie för företagsköpare. Var uppmärksam på betalningsinformationen som skickas ut av vår partner. Du kan enkelt hantera dina fakturor i Billie köparportal.

Fakturabetalning för företagskunder

Allmänna affärsvillkor (villkor för tjänsten) för detaljhandlare gällande tjänster från Billie x Klarna

Fakturabetalning för företagskunder via Klarna powered by Billie
Beställningen godkänns med en godkännandeförklaring som skickas i ett separat e-brev eller genom att varorna levereras inom tre till fyra dagar. Billie GmbH förvärvade fordringen för köpesumman gentemot kunden när betalningssättet "Fakturabetalning för företagskunder via Klarna powered by Billie" valdes och skickar godkännandeförklaringen med e-post.

Förvärv av fordringar
Företagskunder har möjlighet att betala fakturabeloppet via banköverföring först efter att varan och fakturan tagits emot ("Fakturabetalning"). För att kunna lämna detta erbjudande samarbetar vi med Klarna Bank AB ("Klarna"), som i sin tur samarbetar med leverantören av betaltjänster, Billie GmbH ("Billie"), vid betalningsmetoden "Fakturabetalning för företagskunder via Klarna powered by Billie". Man måste inte registrera sig hos Klarna för att kunna överföra fakturabeloppet. När betalningsmetoden valts under beställningsprocessen kontrollerar Billie adressen och gör en kreditprövning. Om resultatet av kontrollen är bra kan beställningen genomföras med det betalningssätt som valts och betalningskravet gentemot kunden lämnas först över till Klarna och sedan från Klarna till Billie. Fakturabeloppet ska överföras enligt betalningsanvisningarna inom den betalningsperiod som anges på fakturan till det konto som Billie använder för sina företagskunder.

Integritetspolicy
Om du väljer betalningssättet "Fakturabetalning för företagskunder via Klarna powered by Billie" kommer Klarna att kontrollera adressen och göra en kreditprövning som en del av den beställningsprocess som ska utföras av Billie. Då överförs följande uppgifter som anges i samband med beställningen och som krävs för denna adresskontroll och kreditprövning till Klarna, Billie och företagspartner som anlitats av Billie (t ex kreditvärdighetsinformation, inkassopartner etc.):

- Persondata och kontaktuppgifter: Uppgifter om kundens identitet (titel, för- och efternamn, telefonnummer, e-postadress) och det företag för vars räkning beställningen görs (företag och juridisk form, registernummer och -uppgifter, adress och kontaktuppgifter, e-postadress, telefonnummer, leverans- och faktureringsadresser, kundnummer, skattenummer, momsregistreringsnummer, information om branschen och företagets storlek);

- Transaktionsrelaterade data: Fakturabelopp och betalningsvillkor, information om produkter som beställs, t ex order-ID, antal, varukorg och faktureringsinformation, status som befintlig kund.Dessa uppgifter används endast av Klarna och Billie för att kontrollera om den betalningsmetod som kunden önskar är tillgänglig samt för att hantera betalningen om resultatet av kontrollen var bra. Som en del av den här behandlingen kommer Billie att skicka kunden information om beställningens status och faktureringsinformation till den e-postadress som angavs under beställningsprocessen.Klarnas integritetspolicy finns på följande länk: https://www.klarna.com/international/privacy-policy/. Billies integritetspolicy kan hämtas genom följande länk: https://www.billie.io/en/privacy-policy. Båda dataskyddsförklaringarna gäller utöver vår dataskyddsförklaring och våra allmänna villkor för tjänsten.

Betalningsanvisningar och betalningspåminnelser
Om du väljer betalningssättet "Fakturabetalning för företagskunder via Klarna powered by Billie" skickar Billie betalningsinstruktioner och betalningspåminnelser via e-post. Betalningar ska endast göras till det konto som anges här. Support
Teknisk support vid problem med att välja och genomföra betalningar med metoden "Fakturabetalning för företagskunder via Klarna powered by Billie" tillhandahålls av Billie. Supporten kan nås under vanlig kontorstid (måndag till fredag, 9.00 till 17.00, exklusive helgdagar i Berlin) på help.billie.io.

Presentkort

Presentkort går endast att köpa i vår fysiska butik på Fiskargatan 1 i Stockholm. De är giltiga i två år från köp- eller aktiveringsdatum. När presentkortets giltighetsperiod har gått ut kan de inte användas som betalningsmedel vid köp, inte återaktiveras och eventuellt resterande värde kan inte återbetalas. Värdet på presentkort kan inte lösas in mot pengar. Köp av presentkort kan inte returneras. Medlemsrabatt och övriga eventuella rabatter gäller inte vid köp av presentkort.

Vårt sortiment

Alla varor som finns i webbshoppen finns inte alltid inne i den fysiska butiken. Om du är ute efter en specifik produkt som du sett i webbshoppen kan det därför vara bra att först kontakta butiken och fråga om den finns inne. Det gör du enklast via vårt kontaktformulär. Man kan även beställa varor via vår hemsida och välja att hämta ut i butiken på Fiskargatan 1i Stockholm, vi skickar ett meddelande när varan finns att hämta.

Leveranser och fraktpriser

Vi förbehåller oss rätten till delleverans och skickar varor med DHL samt i vissa fall  Posten. Vid delleverans tas ej någon extra fraktavgift ut om inte annan överenskommelse gjorts. Varorna skickas som paket, mindre försändelser skickas i vissa fall per brev eller varubrev. Normalt skickar vi varor inom 3-6 dagar, med reservation för att varan ej finns i lager. Om en vara alltid har avvikande leveranstid står detta normalt angivet vid resp vara (ex ej lagerförda varor såsom större kilramar). Om en vara är tillfälligt slut hos leverantör/tillverkare kontaktar vi dig, antingen i samband med delleverans eller via mail/telefon.

När varan skickats från lager tillkommer normalt 3 dagars leveranstid. Information om gällande fraktpriser framkommer i kundvagnen samt under fliken Fraktpriser.

Ångerrätt, reklamationer och returer

Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar från det att du mottagit varan eller en väsentlig del av den. Om du utnyttjar din ångerrätt är du skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du mottog den. Du får inte använda men försiktigt undersöka varan. Om varan skadas eller kommer bort pga vårdslöshet förlorar du ångerrätten.

Om du utnyttjar din ångerrätt ska du sända eller lämna tillbaks varan till oss. Den fraktkostnad du godkänt vid beställning av varan återbetalas ej och returer sker på din egen bekostnad. För att returen ska godkännas måste den vara i oförändrat skick och förpackas väl i sin originalförpackning om sådan finns. Om transportskador uppstår på grund av bristfällig emballering debiteras du som kund.

Vid önskad retur kontakta kundtjänst och be om en retursedel. Retursedel skickas endast via e-post och skrivs ut av kunden och fästs på paketet. Vi skickar inga retursedlar via post och hanterar inte byten, vid byte av vara ber vi dig returnera varan och därefter göra en ny beställning.

Vid återbetalning av returnerad vara betalar vi tillbaka beloppet för varan/varorna men inte fraktkostnaden för returen.

Ångerrätten gäller inte för varor som specialbeställts för kunds räkning, dit räknas exempelvis måttbeställda kilramar och målardukar som inte ingår i vårt ordinarie sortiment.

Vid transportskada skall ersättningsanspråk riktas till transportören. Anmälan görs i samband med att varan mottages. Undersök därför paketet väl då du erhåller det från speditör / ombud.
Reklamationer som sker exempelvis pga av att en vara är defekt eller om vi har packat fel ska ske inom 8 dagar efter mottagandet. Vid reklamationer bekostar vi frakten.

Ej uthämtade paket

Har du fått varor skickade till paketombud ligger paketet kvar i 14 dagar hos ombudet. Ej uthämtade paket returneras till oss. För alla paket som ej löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig de kostnader transportören i sin tur debiterar oss, dvs frakt samt returfrakt.

Studentrabatt 10 % på ordinarie priser

Studentrabatt ges till studerande som är inskriven för heltidsstudier minst en termin vid en av följande typ av utbildningar.

  • Gymnasium
  • Eftergymnasial utbildning
  • Folkhögskola
  • Högskola
  • Universitet

    Studenter loggar in på Mecenat för att få sin rabattkod.

Vi ger inte studentrabatt till kortare kurser på studieförbund eller hos privatpersoner.

Privat Policy

När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Du har enligt Personuppgiftslagen rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post.

Den här hemsidan använder sig av kakor (cookies)

Enligt 6 kap. 18 § lagen (2003:389) om elektronisk kommunikation ska den som besöker en webbplats med cookies (kakor på svenska) få information om att hemsidan genererar kakor, hur dessa används samt hur användning av kakor kan nekas. Man kan neka användningen av kakor i inställningarna på sin webbläsare. Om man väljer att göra detta finns dock en stor risk att det inte går att använda vår hemsidas funktionalitet fullt ut. Från den 1 juli 2011 ska enligt de nya bestämmelserna besökaren lämna sitt samtycke till att kakor används. Det finns dock inga riktlinjer som i detalj beskriver hur reglerna ska tillämpas.

En kaka är en liten textfil som lagras på besökarens dator och används till att analysera hur besökare använder webbsidan. Det finns två typer av kakor, temporära samt sådana som lagras på besökarens dator. Det är viktigt att förstå att en kaka inte kan användas för att förstöra eller på annat sätt skada en besökares dator.

Den här hemsidan använder sig av kakor bland annat för att våra kunder ska kunna logga in på hemsidan och för att varukorgen ska fungera. Vi använder oss även av kakor för att kunna analysera besöksstatistik via Google Analytics. Google använder denna information till att utvärdera besökarens användning av hemsidan. Google kan också överföra denna information till tredje part om det krävs enligt lag, eller i de fall en tredje part behandlar informationen för Googles räkning. Genom att använda denna hemsida samtycker du till användningen av kakor och om du väljer att stänga av kakor i din webbläsare riskerar du att hemsidans funktionalitet kraftigt begränsas.