Vanliga frågor


Beställning

Måste man vara en professionell konstnär för att få handla hos er?
Svar: Nej, alla är välkomna att handla hos oss. Om man väljer att bli medlem så har man dessutom 10 % rabatt på hela vårt sortiment och en del andra förmåner. Vi säljer konstnärsmaterial till bland annat privatpersoner, professionella konstnärer och skolor.

Hur registrerar jag mig som kund för att handla varor i webbshoppen?
Svar: Lägg de varor du vill handla i kundvagnen genom att klicka "Köp" på önskade varor. För att gå till kassan klicka på den blå fyrkanten uppe till höger med en liten kundvagn på. Klicka därefter på knappen "Gå till kassan". Fyll i önskat fraktsätt och fortsätt nedåt på sidan till ruta nummer 4 och klicka på texten "Registrera dig här". Fyll i dina uppgifter, klicka på "Skapa inloggning" och slutför köpet.

Min rabatt verkar inte vara avdragen i kassan, har det blivit något fel?
Svar: Nej det har inte blivit fel, alla rabatter som skolor, konststuderande och medlemmar har dras av manuellt i efterhand från fakturan.

Får jag rabatt som medlem i KRO, KIF eller Svenska tecknare?
Svar: Du har inte automatiskt rabatt på vårt sortiment men du kan bli medlem i Konstnärernas Centralköp för en rabatterad engångskostnad på 100 kr. Medlemskapet ger dig 10 % rabatt på hela sortimentet och en del andra förmåner. Om du vill köpa ett medlemskap till rabatterat pris så behöver du först skicka bild till oss på ditt medlemsbevis i KRO, KIF eller Svenska tecknare via e-post (konstnarernas@telia.com). Om du köper medlemskapet i butiken på Fiskargatan 1A så visar du ditt medlemsbevis i samband med köpet. Läs mer om medlemskap här.

Jag är medlem i en kollektivverkstad, har jag rabatt?
Svar: Nej, vi har inte möjlighet att ge rabatt för att man är medlem i en kollektivverkstad.

Jag är konststuderande, har jag rabatt?
Svar: Ja du har rätt till 10 % rabatt men vi vill se ett studieintyg. Om du handlar via vår webbshop så behöver du först skickar en bild på ditt studieintyg till oss via e-post (konstnarernas@telia.com), om du vill handla i butiken på Fiskargatan 1A så visar du ditt studieintyg i samband med köpet 

Ger ni rabatt till skolor?
Svar: Ja, skolor har 10 % rabatt på vårt sortiment.

Mitt konto

Hur gör jag om jag glömt bort mitt lösenord?
Svar: Längst upp till höger på hemsidan finns en liten pil bredvid texten "Logga in", klicka på pilen så fälls ett fönster ut. Klicka därefter på "Glömt lösenordet?" och fyll i din e-post adress i nästa steg. Läs din e-post för vidare instruktioner.

Hur avslutar jag prenumerationen på nyhetsbrevet?
Svar: Längst ner i nyhetsbrevet finns texten "avsluta din prenumeration", klicka på den så kommer du vidare till hur du avslutar nyhetsbrevet. Du kan även skicka ett e-post meddelande till oss och berätta att du vill avsluta din prenumeration. 

Medlemskap

Hur blir jag medlem?
Svar: Du blir medlem hos oss genom att betala en engångsavgift. Du kan antingen köpa ett medlemskap här via vår webbshop eller i vår butik på Fiskargatan 1A i Stockholm.

Jag minns inte om jag redan är medlem, kan ni ta reda på det?
Svar: Ja det kan vi, vi behöver veta ditt namn och din adress till att börja med. Om vi behöver komplettera med några ytterligare uppgifter så hör vi av oss. Klicka här för att kontakta oss.

Betalning

Vad är postförskott?
Svar: Postförskott innebär att man som kund betalar för varorna i samband med att försändelsen lämnas ut. Vi tar inte ut någon avgift för betalningar mot postförskott.

Får jag handla mot faktura?
Svar: Medlemmar och skolor får handla mot faktura, övriga betalar via Postförskott för varorna i samband med att försändelsen lämnas ut.

Tar ni emot kortbetalningar?
Svar: För närvarande kan man inte betala med kort i vår webbshop.

Frakt

Var är mitt paket?
Svar: Om de beställda varorna finns i lager packar vi vanligtvis din order inom 1-2 vardagar. I normala fall skickar vi våra försändelser med DHL som sedan levererar den inom 1-3 vardagar från det att vi bokat transporten. Om man väljer alternativet "Standardfrakt" så hämtar man ut sitt paket på något av cirka 1500 Service Point ombud som finns över hela landet, det kan vara affären runt hörnet, en bensinstation eller en kiosk. En avisering kommer via e-post eller SMS när det är dags att hämta ut paketet. Om vi saknar någon vara i lager så tar vi hem den så snart vi kan och skickar ordern. För att kontakta oss angående din beställning klicka här.

Går det att spåra min försändelse?
Svar: Ja det går bra, kontakta oss så får du ditt sändningsnummer.

Hur gör jag en retur?
Svar: Börja med att kontakta oss och berätta varför du vill göra en retur. Om varan är trasig, om vi skickat fel vara eller antal så står vi för returfrakten. Om du däremot beställt fel vara eller fel antal varor så står du för returfrakten.

Hur återbetalas jag för varor som jag returnerat?
Svar: Börja med att kontakta oss och beskriv ditt ärende. Vi återbetalar dig till ditt bankkonto så skicka även dina nödvändiga bankuppgifter.

Jag är medlem, har jag någon rabatt på frakten?
Svar: Ja, medlemmar betalar endast halva frakten på skrymmande varor om beställningen överstiger 2000 kr. Läs mer om frakt och fraktpriser här.

När är det fri frakt?
Svar: "Fri frakt" dyker upp automatiskt som alternativ i kassan när man handlar för minst 2000 kr. Fri frakt gäller dock inte för skrymmande varor, om en skrymmande vara ligger i varukorgen kommer endast alternativet "Frakt skrymmande" och "Hämtas i butik" upp. Även när man har rätt till fri frakt så kan man välja andra alternativ som exempelvis "Hemleverans" till en extra kostnad.

Skickar ni till andra länder?
Svar: Vi gör individuella prövningar när kunder i andra länder än Sverige vill handla varor av oss, det som vi väger in i bedömningen är vilka varor som beställs, hur stor ordern är och vad frakten blir. Om vi ska skicka varor till utlandet så återkommer vi alltid till kunden med information om fraktpris och eventuell annan information angående beställningen. För att kontakta oss angående beställningar till utlandet klicka här.