Vanliga frågor


Beställning

Måste man vara en professionell konstnär för att få handla hos er?
Svar: Nej, alla är välkomna att handla hos oss. Om man väljer att bli medlem så har man dessutom 10 % rabatt på våra ordinarie priser och en del andra förmåner. Vi säljer konstnärsmaterial till bland annat privatpersoner, professionella konstnärer och skolor.

Hur registrerar jag mig som kund för att handla varor i webbshoppen?
Svar: Du kan välja mellan att skapa ett konto eller handla hos oss utan konto. I kassan kan du välja alternativet "Logga in" om har ett konto sedan tidigare, välj alternativet "Registrera dig" om du vill skapa ett konto så att dina kunduppgifter sparas till nästa gång du handlar i vår butik eller så väljer du alternativet "Handla direkt" för att lägga ordern utran att registrera ett konto.

Min rabatt verkar inte vara avdragen i kassan, har det blivit något fel?
Svar: Vi ger 10 % rabatt på ordinarie priser till medlemmar, studenter och skolor. För att få rabatten måste du fylla i din rabattkod innan du slutför beställningen. Medlemmar och skolor som saknar sin rabattkod kontaktar oss, studenter loggar in på Mecenat och hämtar sin kod.

Får jag som har rätt att handla mot rabatterat pris även rabatt på köp av presentkort?
Svar: Nej, medlemsrabatt eller annan rabatt gäller inte vid köp av presentkort. Har den som nyttjar presentkortet rätt till rabatt dras den dock av i samband med att presentkortet används som betalning.

Jag är medlem i en kollektivverkstad, har jag rabatt?
Svar: Nej, vi har inte möjlighet att ge rabatt för att man är medlem i en kollektivverkstad.

Jag är studerande, har jag rabatt?
Svar: Ja du har rätt till 10 % rabatt på våra ordinarie priser. För att få rabatten måste du fylla i din rabattkod innan du slutför beställningen. Logga in på Mecenat och hämta din kod där innan du slutför köpet.

Ger ni rabatt till skolor?
Svar: Ja skolor har rätt till 10 % rabatt på våra ordinarie priser. För att få rabatten måste du fylla i er rabattkod innan du slutför beställningen. Kontakta oss för att få er rabattkod.

Mitt konto

Hur gör jag om jag glömt bort mitt lösenord?
Svar: Längst upp till höger på hemsidan finns en liten pil bredvid texten "Logga in", klicka på pilen så fälls ett fönster ut. Klicka därefter på "Glömt lösenordet?" och fyll i din e-post adress i nästa steg. Läs din e-post för vidare instruktioner.

Hur avslutar jag prenumerationen på nyhetsbrevet?
Svar: Längst ner i nyhetsbrevet finns texten "avsluta din prenumeration", klicka på den så kommer du vidare till hur du avslutar nyhetsbrevet.

Medlemskap

Hur blir jag medlem?
Svar: Du blir medlem hos oss genom att betala en engångsavgift. Du kan antingen köpa ett medlemskap här via vår webbshop eller i vår butik på Fiskargatan 1A i Stockholm.

Jag minns inte om jag redan är medlem, kan ni ta reda på det?
Svar: Ja det kan vi, vi behöver veta ditt namn och din adress till att börja med. Om vi behöver komplettera med några ytterligare uppgifter så hör vi av oss. Klicka här för att kontakta oss.

Betalning

Får jag handla mot faktura?
Svar: Ja, du betalar enkelt och smidigt via Klarna Checkout och kan då välja att betala med kort, betala senare mot faktura eller dela upp din betalning. Betalningar på faktura hanteras antingen av vår partner Klarna eller av Billie för företagsköpare. Var uppmärksam på betalningsinformationen som skickas ut av vår partner. Du kan enkelt hantera dina fakturor i Billie köparportal.

Vilka betalningsalternativ finns det att välja mellan?
Svar: I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Denna betalningslösning kallas Klarna Checkout.
Genom köpet godkänner du dels våra köpvillkor, dels Klarnas villkor.

Frakt

Var är mitt paket?
Svar: Om de beställda varorna finns i lager packar vi vanligtvis din order inom 3-6 vardagar. I normala fall skickar vi våra försändelser med DHL som sedan levererar den inom 3 vardagar från det att vi bokat transporten. Om man väljer alternativet "Standardfrakt" så hämtar man ut sitt paket på något av cirka 1500 Service Point ombud som finns över hela landet, det kan vara affären runt hörnet, en bensinstation eller en kiosk. En avisering kommer via e-post eller SMS när det är dags att hämta ut paketet. Om vi saknar någon vara i lager så tar vi hem den så snart vi kan och skickar ordern. För att kontakta oss angående din beställning klicka här.

Går det att spåra min försändelse?
Svar: Ja det går i de flesta fallen bra, kontakta oss så får du ditt sändningsnummer om du inte redan fått det i din orderbekräftelse.

Hur gör jag en retur?
Svar: Börja med att kontakta oss och berätta varför du vill göra en retur. Om varan är trasig, om vi skickat fel vara eller antal så står vi för returfrakten. Om du däremot beställt fel vara eller fel antal varor så står du för returfrakten.

Hur återbetalas jag för varor som jag returnerat?
Svar: Börja med att kontakta oss så hjälper vi dig med det. Våra köpvilkor hittar du här.

När är det fri frakt?
Svar: "Fri frakt" dyker upp automatiskt som alternativ i kassan när man handlar för minst 2000 kr. Fri frakt gäller dock inte för skrymmande varor, om en skrymmande vara ligger i varukorgen kommer endast alternativet "Frakt skrymmande" och "Hämtas i butik" upp. Även när man har rätt till fri frakt så kan man välja andra alternativ som exempelvis "Hemleverans" till en extra kostnad.

Skickar ni till andra länder?
Svar: I stort sett inte, men vi kan göra individuella prövningar när kunder i andra länder än Sverige vill handla varor av oss, det som vi väger in i bedömningen är vilka varor som beställs, hur stor ordern är och vad frakten blir. Om vi ska skicka varor till utlandet så återkommer vi alltid till kunden med information om fraktpris och eventuell annan information angående beställningen. För att kontakta oss angående beställningar till utlandet klicka här.

Vårt sortiment

Jag vet en jättebra produkt som ni borde ta in, kan jag tipsa er om den?
Ja det får du gärna göra, kontakta oss så tar vi en titt på ditt förslag.

Vi på vårt företag/skola behöver säkerhetsdatablad för några av era produkter. Har ni möjlighet att ta fram det till oss?
Det kan vi hjälpa till med, kontakta oss angående vilka produkter som ni behöver säkerhetsdatablad för så kontaktar vi leverantören och återkommer.

Integritet och säkerhet

Hur hittar jag information om Konstnärernas Centralköps hantering av personuppgifter och GDPR?
Eftersom vi tycker att det är ett så viktigt ämne har vi valt att ägna en hel sida åt hur vi behandlar personuppgifter. Klicka här för att komma till vår sida om personuppgifter och GDPR.

Använder sig den här hemsidan av kakor (cookies)?
Ja, den här hemsidan använder sig av kakor bland annat för för att våra kunder ska kunna logga in på hemsidan och för att varukorgen ska fungera. Vi använder oss även av kakor för att kunna analysera besöksstatistik via Google Analytics. Google använder denna information till att utvärdera besökarens användning av hemsidan. 

Vad är en kaka i det här sammanhanget?
En kaka är en liten textfil som lagras på besökarens dator och används bland annat till att analysera hur besökare använder webbsidan. Det finns två typer av kakor, temporära samt sådana som lagras på besökarens dator. Det är viktigt att förstå att en kaka inte kan användas för att förstöra eller på annat sätt skada en besökares dator.

Kan jag neka den här hemsidan till att använda kakor?
Ja det kan du göra via inställningarna i din webbläsare. Om du väljer att göra detta finns dock en stor risk att det inte går att använda vår hemsidas funktionalitet fullt ut.

Hur tackar jag ja till att hemsidan får använda kakor när jag besöker den?
När du besöker vår hemsida för första gången får du upp ett meddelande längst ner på sidan om att vi använder oss av kakor. Genom att använda denna hemsida samtycker du till användningen av kakor.

Vad står https för som står i webbläsarens fönster innan konstnarernas.se (https://konstnarernas.se)?
Det visar att vi har ett SSL-certifikat. SSL och HTTPS kan liknas vid en digital legitimation. I samband med betallösningar online är det obligatoriskt med ett SSL-certifikat, men det skyddar även våra kunders uppgifter genom att kryptera informationen när man skapar sitt konto och använder login-funktionen på vår hemsida.