Vanliga frågor


Beställning

Måste man vara en professionell konstnär för att få handla hos er?
Svar: Nej, alla är välkomna att handla hos oss. Om man väljer att bli medlem så har man dessutom 10 % rabatt på hela vårt sortiment och en del andra förmåner. Vi säljer konstnärsmaterial till bland annat privatpersoner, professionella konstnärer och skolor.

Hur registrerar jag mig som kund för att handla varor i webbshoppen?
Svar: Lägg de varor du vill handla i kundvagnen genom att klicka "Köp" på önskade varor. För att gå till kassan klicka på den blå fyrkanten uppe till höger med en liten kundvagn på. Klicka därefter på knappen "Gå till kassan". Fyll i önskat fraktsätt och fortsätt nedåt på sidan till ruta nummer 4 och klicka på texten "Registrera dig här". Fyll i dina uppgifter, klicka på "Skapa inloggning" och slutför köpet.

Min rabatt verkar inte vara avdragen i kassan, har det blivit något fel?
Svar: Nej det har inte blivit fel, alla rabatter som skolor, konststuderande och medlemmar har dras av manuellt i efterhand från fakturan.

Jag är medlem i en kollektivverkstad, har jag rabatt?
Svar: Nej, vi har inte möjlighet att ge rabatt för att man är medlem i en kollektivverkstad.

Jag är studerande, har jag rabatt?
Svar: Ja du har rätt till 10 % rabatt men vi vill se ett studieintyg. Om du handlar via vår webbshop så behöver du först skickar en bild på ditt studieintyg till oss via e-post (kundservice@konstnarernas.se), om du vill handla i butiken på Fiskargatan 1A så visar du ditt studieintyg i samband med köpet 

Ger ni rabatt till skolor?
Svar: Ja, skolor har 10 % rabatt på vårt sortiment.

Mitt konto

Hur gör jag om jag glömt bort mitt lösenord?
Svar: Längst upp till höger på hemsidan finns en liten pil bredvid texten "Logga in", klicka på pilen så fälls ett fönster ut. Klicka därefter på "Glömt lösenordet?" och fyll i din e-post adress i nästa steg. Läs din e-post för vidare instruktioner.

Hur avslutar jag prenumerationen på nyhetsbrevet?
Svar: Längst ner i nyhetsbrevet finns texten "avsluta din prenumeration", klicka på den så kommer du vidare till hur du avslutar nyhetsbrevet. Du kan även skicka ett e-post meddelande till oss och berätta att du vill avsluta din prenumeration. 

Medlemskap

Hur blir jag medlem?
Svar: Du blir medlem hos oss genom att betala en engångsavgift. Du kan antingen köpa ett medlemskap här via vår webbshop eller i vår butik på Fiskargatan 1A i Stockholm.

Jag minns inte om jag redan är medlem, kan ni ta reda på det?
Svar: Ja det kan vi, vi behöver veta ditt namn och din adress till att börja med. Om vi behöver komplettera med några ytterligare uppgifter så hör vi av oss. Klicka här för att kontakta oss.

Betalning

Får jag handla mot faktura?
Svar: Vi skickar normalt mot faktura med 15 dagars kredit. Vi förbehåller oss dock rätten att i vissa fall skicka varor mot postförskott eller mot förskottsbetalning. Kunden blir alltid informerad om så sker. Postförskott innebär att man som kund betalar för varorna i samband med att försändelsen lämnas ut. Vi tar inte ut någon avgift för betalningar mot postförskott. Kontakta ekonomiavdelningen för frågor rörande fakturor och betalning.

Tar ni emot kortbetalningar?
Svar: För närvarande kan man inte betala med kort i vår webbshop.

Frakt

Var är mitt paket?
Svar: Om de beställda varorna finns i lager packar vi vanligtvis din order inom 1-2 vardagar. I normala fall skickar vi våra försändelser med DHL som sedan levererar den inom 1-3 vardagar från det att vi bokat transporten. Om man väljer alternativet "Standardfrakt" så hämtar man ut sitt paket på något av cirka 1500 Service Point ombud som finns över hela landet, det kan vara affären runt hörnet, en bensinstation eller en kiosk. En avisering kommer via e-post eller SMS när det är dags att hämta ut paketet. Om vi saknar någon vara i lager så tar vi hem den så snart vi kan och skickar ordern. För att kontakta oss angående din beställning klicka här.

Går det att spåra min försändelse?
Svar: Ja det går i de flesta fallen bra, kontakta oss så får du ditt sändningsnummer.

Hur gör jag en retur?
Svar: Börja med att kontakta oss och berätta varför du vill göra en retur. Om varan är trasig, om vi skickat fel vara eller antal så står vi för returfrakten. Om du däremot beställt fel vara eller fel antal varor så står du för returfrakten.

Hur återbetalas jag för varor som jag returnerat?
Svar: Börja med att kontakta oss och beskriv ditt ärende. Vi återbetalar dig till ditt bankkonto så skicka även dina nödvändiga bankuppgifter.

När är det fri frakt?
Svar: "Fri frakt" dyker upp automatiskt som alternativ i kassan när man handlar för minst 2000 kr. Fri frakt gäller dock inte för skrymmande varor, om en skrymmande vara ligger i varukorgen kommer endast alternativet "Frakt skrymmande" och "Hämtas i butik" upp. Även när man har rätt till fri frakt så kan man välja andra alternativ som exempelvis "Hemleverans" till en extra kostnad.

Skickar ni till andra länder?
Svar: Vi gör individuella prövningar när kunder i andra länder än Sverige vill handla varor av oss, det som vi väger in i bedömningen är vilka varor som beställs, hur stor ordern är och vad frakten blir. Om vi ska skicka varor till utlandet så återkommer vi alltid till kunden med information om fraktpris och eventuell annan information angående beställningen. För att kontakta oss angående beställningar till utlandet klicka här.

Integritet och säkerhet

Använder sig den här hemsidan av kakor (cookies)?
Ja, den här hemsidan använder sig av kakor bland annat för för att våra kunder ska kunna logga in på hemsidan och för att varukorgen ska fungera. Vi använder oss även av kakor för att kunna analysera besöksstatistik via Google Analytics. Google använder denna information till att utvärdera besökarens användning av hemsidan. 

Vad är en kaka i det här sammanhanget?
En kaka är en liten textfil som lagras på besökarens dator och används bland annat till att analysera hur besökare använder webbsidan. Det finns två typer av kakor, temporära samt sådana som lagras på besökarens dator. Det är viktigt att förstå att en kaka inte kan användas för att förstöra eller på annat sätt skada en besökares dator.

Kan jag neka den här hemsidan till att använda kakor?
Ja det kan du göra via inställningarna i din webbläsare. Om du väljer att göra detta finns dock en stor risk att det inte går att använda vår hemsidas funktionalitet fullt ut.

Hur tackar jag ja till att hemsidan får använda kakor när jag besöker den?
När du besöker vår hemsida för första gången får du upp ett meddelande längst ner på sidan om att vi använder oss av kakor. Genom att använda denna hemsida samtycker du till användningen av kakor.

Hur behandlar ni kundernas personuppgifter?
När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Du har enligt Personuppgiftslagen rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort.

Vad står https för som står i webbläsarens fönster innan konstnarernas.se (https://konstnarernas.se)?
Det visar att vi har ett SSL-certifikat. SSL och HTTPS kan liknas vid en digital legitimation. I samband med betallösningar online är det obligatoriskt med ett SSL-certifikat, men det skyddar även våra kunders uppgifter genom att kryptera informationen när man skapar sitt konto och använder login-funktionen på vår hemsida.